Travian Answers

Laten we beginnen met je vraag

Zoek op het beantwoorden van vragen

Om een antwoord te vinden kies je een hoofd categorie, daarna de sub-categorie tot het antwoord verschijnt. Als je het antwoord niet vindt, krijg je aan het einde de kans om contact met ons op te nemen.

Ik heb een vraag over...

Wat meer details:

Zoek via de sitemap

Zoek je liever via een normale sitemap zoals je die kent van je favoriete websites? Geen probleem, je kan gewoon gebruik maken van de Answers sitemap-navigatie om je antwoord te vinden.

03 - Hoe voorkom ik een overname?

Spelers falen vaak in de verdediging van hun dorpen, omdat ze niet weten hoe te reageren of omdat er te laat gereageerd wordt. Met een succesvolle verdediging kan een speler de aanvaller "pijn" doen en zelfs een overname voorkomen.

Voorbereidingen

Spionnen
Spionnen zijn vaak onderschat, maar zijn goedkoop en kunnen een aanval vaak voorkomen. Een speler die op zoek is naar een overname slachtoffer zal vaak verder zoeken als zijn poging om jouw dorp te verkennen mislukt. Hij loopt dan een risico om zijn leger kwijt te raken, omdat hij niet weet hoeveel troepen er in jouw dorp staan. Zelfs al lukt de verkenning wel, wordt je in ieder geval op de hoogte gebracht dat jouw dorp verkent is.

Dorpsmuur / Palissade / Aardemuur
De muur geeft een verdediging's bonus op alle troepen die wel op kan lopen tot 81% (kijk voor exacte waardes op de gebouwen pagina's). Met deze bonus kan zelfs een relatief klein leger een hoop schade aanbrengen.

Alliantie
Een goede alliantie ontmoedigd spelers niet alleen om aan te vallen, maar de overige spelers in jouw alliantie kunnen verdediging sturen in geval van een aanval. Diplomatie is belangrijk!

Feesten
Wanneer mogelijk, zou elk dorp tenminste een Raadhuis niveau 10 moeten hebben, zodat je grote feesten kunt geven. Grote feesten beïnvloeden de kracht van Leiders, Senatoren of Onderleiders in jouw voordeel. Verder geven grote feesten cultuurpunten, zodat je weer nieuwe dorpen kunt stichten.

Analyseer de aanvallen

Er zijn drie typen aanvallen:

  • Overvallen

    Deze worden meetsal met snelle troepen gedaan en vaak om de verdediger te verrassen.

  • Nep aanvallen

    Regelmatig gebruikt in combinatie met een overname om de verdediger te verwarren, zodat deze niet in de gaten heeft waar nu de echte aanvallen komen.

  • Overname aanvallen

    Overname aanvallen worden meestal gedaan in meerder aanvallen achter elkaar (aanvals golven) en bevatten katapulten en rammen waardoor de aanvallen heel lang duren.

De snelheid van het leger hangt af van de langzaamste troep die in het leger mee loopt. Rammen en ook katapulten natuurlijk, zijn nodig om een dorp over te kunnen nemen (door het Paleis of de Residentie te vernietigen), maar dit zijn de langzaamste troepen van elke stam. Zodra je een inkomende aanval ziet en door te kijken wat de herkomst van de aanval is in de Verzamelplaats kun je bepalen wat de langzaamste troep is die mee loopt. Je kunt deze looptijd calculator gebruiken om te kijken welke troepen er mee komen. Om zo snel mogelijk een aanval te zien en nauwkeurig te kunnen bepalen welke troepen er mee lopen is activiteit een essentiele factor. Verder zijn meerder aanvallen in korte tijd vaak een gegeven voor een overname, maar let erop! Het kunnen ook nep aanvallen zijn! Kijk ook naar het dorp wat aangevallen wordt. Een dorp met 300 inwoners zal niet zo snel het doel zijn van een overname in de meeste gevallen (alhoewel een 9 of 15 graandorp wel interessant kan zijn bij 300 inwoners). Een hoog inwonersaantal of een strategisch interessant dorp zoals je aanvals dorp zal ongetwijfeld eerder een doel zijn.

De overname aanvals golven zullen uit de volgende aanvallen bestaan: Een veeg wat de volledige verdediging zal wegvagen (vaak inclusief muur), gevolgd door katapulten (om het Paleis of de Residentie te vernietigen) en tot slot de Leiders (om de loyaliteit te verlagen). Deze wijze is het meest voorkomend, maar hoeft niet in alle gevallen ook zo uitgevoerd te worden. Soms zijn de aanvallen gecombineerd of juist verdeelt door extra veeg legers in te zetten of juist nap aanvallen toe te voegen. Ook zal de aanvaller proberen de aanvallen te timen, zodat de overname plaats zal vinden in zo min mogelijk tijd, bijvoorbeeld binnen 1 of 2 seconden. De verdediger heeft dan zo min mogelijk kans om verdedigende troepen te laten landen op de inkomende aanvallen en de Leiders uit te schakelen.

Verdedigende strategieën

Verdedigers hebben vaak verschillende manieren om te reageren, afhankelijk van de situatie.
Ten eerste, ook heb alle hoop al opgegeven, een goede strategie gebruiken kan de aanvaller flink "pijn" doen en kun je er van leren hoe je in volgende situaties beter kunt anticiperen als een aanvaller een dorp probeert over te nemen.
Hou in gedachte dat ook de aanvaller heeft moeten leren hoe een dorp overgenomen moet worden en hoe zijn strategie verder verbeterd kan worden. Elke inkomende aanval is een manier om jouw verdedigende tactieken te kunnen verbeteren!

De Muur
Deze strategie houdt in dat je je dorp zo vol mogelijk zet met verdedigende troepen. Je hoopt dat er voldoende zullen staan om het aanvallende leger volledig op te vangen. Zorg er altijd voor dat je troepen gemengd staan, omdat je nooit weet of je tegen infanterie of tegen cavalerie vecht.
De troepen moeten in het dorp staan voordat de eerste aanval binnen komt. Je kunt zelfs troepen uit verschillende dorpen combineren om zo een groot verdediging's leger te creëeren. Iets wat de aanvaller niet kan! Schrijf berichten naar je alliantie om voor graan te zorgen, zodat de troepen niet aan graan tekort zullen sterven, voordat het ook maar tot vechten komt!

Tablet van het recht

Verhoogt de loyaliteit in het dorp van de held met 1% per tablet, dit met een maximum van 125% (wordt actief wanneer deze in de tas van de held zit). Dit item is stapelbaar en kan slechts eenmalig gebruikt worden en geldt voor het dorp waar de held actief is en naar toe gestuurd is. Je kan dit item tussen de aanvallen door gebruiken, zolang de held in dit dorp is. Dit maakt het voor de aanvaller een stuk lastiger.

Verdediging timen
Deze tactiek is een pittige, vooral tegen ervaren aanvallers, maar het kan zelfs met heel weinig verdedigende troepen. Als je niet zeker bent of je deze tactiek kunt uitvoeren, moet je het combineren met de Muur tactiek voor eigen veiligheid.
Bij deze tactiek wordt de eerste aanvals golf genegeerd en worden de verdedigende troepen getimed op de tweede aanvals golf, waar zich de katapulten in bevinden. Op deze manier raak je misschien wat grondstoffen kwijt, of misschien een gebouw, maar slechts weinig troepen. Let wel op dat "timen op de tweede aanvals golf" betekend dat de tijd waarop de verdedigende troepen aan moeten komen gelijk is aan de aankomsttijd van de eerste aanvals golf. Wanneer troepen op gelijke tijd aankomen wordt de volgorde aangehouden waarop de troepen verzonden zijn. De aanvallende troepen zijn als eerste verzonden, daarna de verdedigende troepen. Voor de aanvaller zullen de verdedigende troepen dus pas aankomende nadat de aanval geweest is en staan ze klaar voor de volgende aanvals golf! De katapulten.
Hou rekening met het feit dat de aanvaller misschien zijn vrienden zal vragen om een tweede aanvals leger te sturen of dat de aanvaller de aanvals golven zo dicht op elkaar heeft getimed (in 1 seconde) dat het onmogelijk is om verdedigende troepen tussen de aanvals golven te timen.

Grote feesten tijdens verdediging
Bij deze tactiek verdedig je door grote feesten te geven. Grote feesten verlagen de effectiviteit van de Leiders, Onderleiders of Senator die mee gestuurd is met de aanval tot 5%. De aanvaller zal dan vaker moeten lopen om net zoveel loyaliteit te verminderen. Als de aanvaller niet voldoende Leiders stuurt zal de loyaliteit niet ver genoeg zakken en wordt het dorp niet overgenomen. Deze tactiek is erg gevaarlijk, omdat aanvallers vaak ruim voldoende leiders mee sturen om het effect van grote feesten op te heffen.

De counter aanval

  • Graan stelen

    Als je ziet dat je inkomende aanvallen hebt die pas over uren binnenkomt, kun je proberen graan te stelen uit het aanvallende dorp. Als je slaagt in deze tactiek en je kunt graan stelen of zelfs een Graansilo (of twee) vernietigen, zullen de troepen die jouw dorp aanvallen zeer waarschijnlijk sterven door graan tekort voordat ze aankomen.
    Deze counter aanval kan ook uitgevoerd worden door een mede alliantie genoot die dichterbij het dorp ligt wat jou aanvalt, zodat de troep sterfte eerder optreedt. Met deze tactiek is het wel belangrijk dat de aanvaller niet online is nadat hij zijn troepen gelanceerd heeft of dat hij niet voldoende tijd heeft om zijn dorp te verdedigen.

  • Overnemen van het aanvallende dorp

    Het dorp wat jou aanvalt overnemen zal niet alleen er voor zorgen dat de aanvallen stoppen, maar zal ook de aanvaller serieus "pijn" doen. Zijn troepen en zijn dorp zijn verdwenen! Helaas, deze methode zal vaak niet lukken, omdat jouw troepen net zo lang nodig hebben om naar het aanvallende dorp te lopen als dat de troepen van de aanvaller nodig hebben om bij jou te komen. Alleen met de hulp van alliantie genoten dichtbij de aanvaller kan deze methode werken.

Her-overname

  • Vernietigen van het aanvals leger

    Met deze tactiek "sta je toe" dat de aanvaller jouw dorp overneemt, maar neem je direct daarna het dorp terug over, door jouw aanvals leger, inclusief leider naar hetzelfde dorp te sturen en de overgebleven troepen van de aanvaller te vernietigen (de troepen die met de leider mee gekomen waren). Als dit lukt verliest de aanvaller niet alleen direct het dorp weer, maar raakt hij ook zijn troepen kwijt die in het dorp stonden. Een enkele Leider, Onderleider of Senator is voldoende om het dorp terug in handen te krijgen, maar zorg ervoor dat dit zo snel mogelijk na overname gebeurt, omdat de aanvaller anders tijd heeft om de Residentie of het Paleis te herbouwen.
    Hou rekening met het feit dat de aanvaller zeer waarschijnlijk verdediging mee stuurt met de laatste leider om het dorp te verdedigen totdat er meer verdediging gestuurd kan worden.
    Tot slot is het verstandig om direct na overname een Residentie of een Paleis te bouwen om zo de loyaliteit zo snel mogelijk weer om hoog te krijgen.

  • Overloop je eigen troepen

    Deze variatie op de vorige strategie kan alleen worden uitgevoerd als er voldoende tijd is om je eigen Residentie of Paleis te vernietigen en de loyaliteit tot onder de 20% te laten zakken. Hierna sta je de aanvaller toe om jouw dorp over te nemen zoals eerder omschreven, maar deze keer zal de eerste leider direct het dorp over nemen en zullen de overige troepen zich doodlopen op de troepen die bij de eerste aanval in het dorp achter gebleven waren. Hierna kun je zelf het dorp weer overnemen, zonder dat je nog bang hoeft te zijn dat de aanvaller verdedigende troepen in het dorp heeft staan. Deze methode is verwoestend en heel duivelsachtig! Tip: Je verliest hiermee een extra gebouw door de katapulten van de aanvaller die niet meer op de Residentie of het Paleis kunnen mikken!

Maak gebruik van de fouten van de aanvaller

Vaak zul je niet te maken hebben met een zeer ervaren speler en zelfs al heb je dat wel, niemand is perfect. De fouten van de aanvaller moet je gebruiken in jouw voordeel ongeacht wie jou aanvalt! Elke kans die je krijgt om een overname te voorkomen is een bonus!

Nep aanvallen
De volgende aanvallen kunnen nep aanvallen zijn:

  • Geisoleerde aanval op minder belangrijke dorpen (vanuit de aanvaller gezien!) terwijl er veel aanvallen lopen op een enkel ander dorp.
  • Veel variatie in aankomst tijden (een tijdsverschil van enkele minuten tussen de aanvallen is voldoende om te weten dat de aanvaller geen professional is).
  • Normale aanvallen met dezelfde snelheid vanuit hetzelfde dorp.

Alliantie genoten betrekken
Als de aanvaller zijn alliantie genoten betrekt bij de aanval, kun je er zeker van zijn dat er extra aanvals leger of katapulten gestuurd zullen worden, zeker wanneer de aanvaller een relatief zwakke speler is. Maar het kan ook zo zijn dat de alliantie alleen maar bij staat in het sturen van nep aanvallen!

Ongecontroleerde omstandigheden
Helaas zullen technische problemen je plannen soms vertragen of zelfs verijdelen:

  • Vertraging (lag)

    Lag komt van tijd tot tijd voor als een server te veel handelingen tegelijkertijd moet berekenen. Dit vertraagd het verwerken van alle processen (opvragen van pagina's of bevestigen van acties). Dit kan soms seconden duren, maar ook wel minuten. Dit zal beide raken en alle plannen door de war gooien doordat bijvoorbeeld de katapulten voor de veeg landen.

  • Server fouten

    Complete server fouten komen bijna niet voor, maar kunnen rampzalig zijn op het "verkeerde" moment. Het kan er voor zorgen dat er nauwelijks nog troepen verzonden kunnen worden of dat ze wel verzonden worden, maar op het verkeerde moment en dat de aanvaller er helemaal niets meer aan kan doen, omdat de database niet meer beschikbaar is. Het kan ook de verdediger raken, waardoor deze zijn troepen niet meer tussen de aanvals golven kan timen en zo dus een dorp toch kwijt raakt.


Was je vraag naar verwachting beantwoord?

Ja   Neutraal   Nee